Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Oyunu

Teknoloji eğitimde çok önemli bir yer kaplamakta ve gitgide her ülke teknolojiyi derslerde kullanma anlamında stratejilerini belirlemiş durumda. Teknolojinin sınıf içinde ve dışında sağladığı faydaları sıralayacak olursak (a) zamandan tasarruf (b) her yerden bilgiye ulaşabilme (c) somutlaştırma ve (d) eğlenceyi gösterebiliriz.

Teknoloji sayesinde kısa zamanda istediğimiz bilgiye (hatta bazen istediğimizden fazla) içeriğe anında ulaşabiliyoruz. Bir internet ve bir tarayıcıyla sayısız faydalı kaynak elimizin altında oluyor. Bu kaynaklardan biri de EBA. Şimdi EBA Türkiye’nin hatta dünyanın her yerinden erişilebilir durumda. İstediğimiz zamanda ve yerde bir internet bağlantısıyla EBA’ya erişebiliyor, oradaki içeriklere çalışabiliyor ve ihtiyaç duyduğumuzda bu içerikleri cihazlarımıza indirebiliyoruz.

Teknoloji anlamakta güçlük çektiğimiz konu ve kavramları anlamamızda somutlaştırma görevi de görüyor. Söz gelimi amipin yapısı ve yaşamı, mitoz bölünme, 3 boyutlu nesneler gibi konuları sadece kitaptan metin ile ya da sadece 2 boyutlu resim ile çalışmak bu konuların arkasındaki mekanizmaları net görmemizi engelleyebiliyor. Halbuki çeşitli simülasyonlarla gerçeğinden çok daha ucuz olan deneyler ve alıştırmalar yaparak hayalimizde canlandırmakta güçlük çektiğimiz konuları somut bir şekilde görebiliyoruz.

Teknoloji eğlenceli! Bir şeyleri öğrenirken bile… Çünkü hem bize daha renkli ve daha gerçekçi bir ortam sunuyor hem de konuları daha kolay öğrenmemizi sağlıyor.

Sevgili öğretmenler, bu oyun sizin için. Derslerinizde teknolojiyi daha etkili kullanmak için tek başınıza ya da grupça TPAB oyunu oynayabilirsiniz. TPAB teknoloji pedagoji alan bilgisi demek. Bir öğretmenin teknolojiyi pedagojiyi ve içeriği derslerde dengeli ve etkili kullanabilmesi anlamına gelen yeni bir “öğretmen bilgi türü”. Siz de TPAB’nizi bu oyun ile geliştirebilirsiniz.

TPAB oyunu için 3 bardağa ve kağıt şeritlere ihtiyacımız var. Bardakların üstüne sırasıyla “içerik”, “pedagoji” ve “teknoloji” yazıyoruz. Daha sonra kağıt şeritlere aklımıza gelen bir dizi (a) konuyu, (b) pedagojik stratejiyi, metodu ya da tekniği ve (c) bildiğimiz ya da bilmek istediğimiz teknolojileri yazıyoruz.

Size Fen Bilimleri konusunda örnek listeleri aşağıda sunuyoruz. Bu listeyi düzenleyebilir ya da kendinize ait farklı derslerde tamamen farklı listeler oluşturabilirsiniz.

İçerik: Beş duyu organları, maddenin özellikleri, maddenin durumları, elektrik, ışık, dünya ve evren, kuvvet, hareket, vücut sistemleri, manyetizma, ısı, karışımlar, enerji, yoğunluk, aynalar

Pedagoji: Oyun tabanlı öğrenme, işbirlikçi öğrenme, problem temelli öğrenme, rol oynama, tartışma, doğrudan anlatım, vaka temelli öğrenme, keşfederek öğrenme, jigsaw, kavram çizimleri, proje temelli öğrenme

Teknoloji: Wiki, sunum programları, çizim boyama programları, sosyal imleme, google earth, çevrimiçi tartışma forumları, sosyal ağlar, dijital hikaye anlatma, ses/video kaydetme/düzenleme, bloglar, dinamik 3 boyutlu fen yazılımları, scratch.

Tek tek hepsini kağıt şeritlere yazdıktan sonra içerik, pedagoji ve teknoloji diye adlandırdığımız bardakların içine katlayıp koyuyoruz. Artık oyun için hazırız.

Bu oyun 2 turda oynanıyor. İlk turda içerik bardağından rastgele bir içerik seçiyoruz. Daha sonra pedagoji bardağından rastgele bir pedagoji seçiyoruz. Son olarak çektiğimiz içerik ve pedagojiye uygun teknolojilerin neler olabileceğini, bunların derste nasıl kullanılabileceğini tartışıyoruz. İkinci turda ise üç bardaktan da rastgele üç öge seçiyoruz ve seçtiğimiz üç öge ile nasıl bir ders planı hazırlarız onu tartışıyoruz.

Pratik yaptıkça ve üzerinde düşündüğümüz içerik-pedagoji-teknoloji kombinasyonlarını derslerimizde kullandıkça teknolojiyi derslerimizde giderek daha etkin kullanmaya başlıyoruz. Sizin de oyunu denemeniz çok faydalı olacaktır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir